افسردگی چیست؟

2. chevron_right
  3. افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

افسردگی، یک اختلال شایع اما جدی در جامعه امروز است. این اختلال منجر به برهم خوردن زندگی طبیعی فرد و ایجاد احساسات منفی مانند غم، اضطراب، ناامیدی و عصبانیت در فرد می‌شود. افسردگی بر فکر، احساس و عمل فرد تأثیر گذاشته و زندگی وی را مختل می‌کند.

افراد افسرده هم می‌توانند احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند. ممکن است آن‌ها اشتیاق خود در انجام فعالیت‌هایی که زمانی برایشان لذت‌بخش بوده از دست بدهند، نسبت به غذا بی‌میل و کم‌اشتها شوند، تمرکز خود را از دست بدهند، در به‌خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل شوند، در روابط خود به مشکل، برخورد کنند و به خودکشی فکر کرده، قصد آن را داشته باشند و حتی خودکشی کنند. اختلال افسردگی، ممکن است که باعث بی‌خوابی، خواب زیاد، احساس خستگی و کوفتگی، مشکلات گوارشی، یا کاهش انرژی بدن شود.

اختلال افسردگی یک ضعف نیست که با چند روز مراقبت برطرف شود بلکه پیگیری و درمان طولانی مدت، مراقبت و پایش مداوم می‌خواهد. اولین قدم برای درمان افسردگی و جلوگیری از افسردگی شدید، شناخت علائم افسردگی است.

درصورتی‌که علائم شایع افسردگی بیش از دو هفته در فرد ادامه داشته باشد بهتر است که به روانپزشک مراجعه کرده و درخواست کمک کند.

مهمترین علائم افسردگی عبارتند از

• خلق و خوی افسرده
  • بی علاقگی حتی نسبت به فعالیت هایی که در گذشته برای فرد لذت بخش بود
  • حس خود کم بینی و گناه
  • افکار خودکشی
  • مشکلات خواب
  • آشفتگی روان
  • مشکل اشتها (پرخوری یا کم خوری)
  • عدم تمرکز و فراموشی
  • احساس خستگی و فقدان انرژی
  • بدبینی و ناامیدی نسبت به آینده
  • احساس تنفر نسبت به فرد، افراد یا جامعه
  • احساس دلتنگی نسبت افراد نزدیک و عزیز

اصلاً چرا افسرده می‌شویم؟

افسردگی، شرایط زندگی خوب و بد سرش نمی‌شود و همه ما ممکن است در هر شرایطی افسرده شویم. مهم‌ترین عوامل افسردگی را می‌توانیم این طور بگوییم:

تغییر آمین های زیستی (بویژه نوراپی نفرین و سروتونین و از سایر نوروترانسمیترها به دوپامین و گابا بایستی اشاره کرد) در مغز ، تغییرات تنظیم هیجانی و عوامل ژنتیک (ژن ها 50 تا 70 درصد سبب شناسی اختلالات خلقی را توضیح می دهند) در ایجاد افسردگی نقش اساسی دارند. در ضمن وقایع پراسترس زندگی پیش از نخستین حمله اختلال افسردگی (مانند از دست دادن یکی از والدین پیش از 11 سالگی ،یا از دست دادن همسر) نقش اصلی را در افسردگی ایفا می کند. البته بیماری های جسمی و سوء مصرف مواد نیز می تواند موجب اختلال افسردگی شود. اما خبر خوب این است که افسردگی در هر سنی که باشد و با هر علتی که داشته باشد، قابل درمان است.

چگونه افسردگی خود را درمان کنیم؟

در دنیای روان‌پزشکی افسردگی یکی از قابل درمان‌ترین اختلال شناخته می‌شود. بسته به این که علت افسردگی چه چیزی است و از کجا آمده است، شیوه‌های درمانی مختلفی برایش وجود دارد. تشخیص و انتخاب نوع درمان افسردگی به عهدۀ پزشک متخصص اعصاب و روان است.

به‌هم‌خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز می‌تواند یکی از دلایل افسردگی باشد، در نتیجه برگرداندن غلظت این مواد شیمیایی به حد طبیعی، می‌تواند افسردگی را از بین ببرد. این تعادل با مصرف قرص‌های ضد افسردگی ایجاد می‌شود. قرص‌های ضد افسردگی برعکس باور عمومی، مُسکن، خواب آور، تحریک کننده یا اعتیاد آور نیستند.

یک تا دو هفته بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی، تأثیر آنها در بهبودی شروع می‌شود. تأثیر کامل این قرص‌ها از ماه دوم یا سوم دیده می‌شود. چنانچه افسردگی بعد از این دوره به طور کامل درمان نشود، پزشک داروهای بیشتری تجویز می‌کند یا دوز دارو را زیاد می‌کند.

بعد از درمان افسردگی به‌ خصوص افسردگی شدید، معمولاً متخصص از مراجعه کننده می‌خواهد که قرص‌ها را تا ۶ ماه یا بیشتر ادامه دهد. به خاطر بالا بودن احتمال عود افسردگی و برای پیشگیری از آن، ممکن است درمان تا مدت‌ها ادامه پیدا کند.

درمان اختلال افسردگی اساسی هم می تواند با داروهای ضد افسردگی انجام شود و هم با رواندرمانی و هم ترکیبی از هر دو. و آنچه در درمان اهمیت دارد تشخیص اختلال افسردگی اساسی از افسردگی دوقطبی است چون با تشخیص اشتباه (با توجه به مشابه بودن علائم افسردگی در هر دو تشخیص) موجب شروع مانیا در یک بیمار شد.